دسته‌بندی نشده

هر آنچه که باید راجع به جوش­ های زیرپوستی بدانید؟

همه چیز در مورد جوش‌ های زیرپوستی

جوش­ های زیرپوستی در حقیقت جوش­هایی هستند که مانند جوش­های معمولی نمایان نیستند. نشانه بارز آن­ها دردناک بودن محل جوش است. امّا روی پوست شما هیچ اثری از جای جوش وجود ندارد. اگرچه ممکن است. به مرور زمان به صورت جوش­های سرسفید، سرسیاه یا برجستگی­های قرمز رنگ روی پوست‌تان آشکار شوند.

ویژگی بارز جوش های زیرپوستی قابل مشاهده نبودن آن هاست. این نوع از جوش­ها معمولاً روی صورت، قسمت بالایی کمر نزدیک به شانه­ها، روی سینه یا روی بازو­ها ایجاد می­شود. در انتها یک جوش زیرپوستی یا خود به خود از بین می­رود یا به صورت یک جوش معمولی روی پوست نمایان می­شود.

نکته­ی مهم این است که هرگز سعی نکنید؛ جوش ­های زیرپوستی را با فشار دادن تخلیه کنید. چرا که در واقع وضعیت را وخیم­تر خواهید کرد و حتّی ممکن است؛ جوش را به یک اسکار دائمی تبدیل کنید.  اگر جوش زیرپوستی شما دردناک نیست؛ عاقلانه­ترین کار این است که آن را به حال خود رها کنید. تا بعد از مدّتی از بین برود. امّا اگر ملتهب و دردناک است. می­توانید؛ به عنوان یک درمان موقت از کمپرس آب­گرم یا برخی پمادهای موضعی استفاده کنید.

چه کسانی ممکن است؛ به جوش ­های زیرپوستی مبتلا شوند؟

    اگرچه جوش ­های زیرپوستی ممکن است هر کسی را به خود گرفتار نماید. امّا این جوش­ها معمولاً در نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر گروه­های سنی مشاهده می­شود که به علّت تغییرات هورمونی و قرار گرفتن در دوران بلوغ است. جوش­ های زیرپوستی معمولاً به صورت ارثی بروز می­کنند. پس اگر سابقه­ی ارثی دارید؛ بیشتر در معرض ابتلا به این جوش­ها هستید.

علل ایجاد جوش ­های زیرپوستی چیست؟

   جوش ­های زیرپوستی معمولاً زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوستی شما بسته شده باشند. در پوست شما منافذ ریزی وجود که به آن فولیکول مو می­گویند. این منافذ می­توانند؛ به دلایلی از جمله انواع باکتری­ها، سلول­های مرده پوست، موها و چربی روی پوست مسدود شوند.

   معمولاً افرادی که پوست چربی دارند؛ بیشتر در معرض ابتلا به جوش­ های زیرپوستی هستند. چرا که این چربی­ها با انباشته شدن روی پوست و انسداد منافذ پوست زمینه را برای ایجاد جوش­های زیرپوستی فراهم می­کند. از جمله عواملی که می­تواند؛ باعث ایجاد جوش نهفته گردد؛ می­توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سابقه ­ی خانوادگی: درست شندید؛ اگر در خانواده­ی شما هستند افرادی که جوش می­زنند؛ احتمالاً شما نیز به جوش­های زیرپوستی دچار خواهید شد.
  • تغییرات هورومونی: اگر در دوران بلوغ هستید؛ بیش‌تر در معرض جوش‌های زیرپوستی قرار خواهید گرفت. همچنین زنان در دوران بارداری یا قاعدگی بیش‌تر در معرض ابتلا به جوش­های زیر­پوستی هستند.
  • داروها: برخی داروها می­توانند؛ باعث ایجاد جوش­های زیرپوستی یا وخیم­تر شدن وضعیت آن­ها شوند.
  • تعرق: عرق کردن به علّت ورزش و یا در فصول گرم به همراه پوشین لباس­های تنگ می­تواند؛ باعث ایجاد جوش­های زیر­پوستی شود.
  • کرم­ها و انواع لوسیون‌ها: این مواد می‌توانند؛ باعث بسته شدن منافذ پوست گردند و منجر به ایجاد جوش­های زیرپوستی شوند.
  • استرس: اضطراب و استرس باعث افزایش سطح کرتیزول در بدن می­شود که می­تواند؛ تشرح چربی در پوست را افزایش داده و باعث بسته شدن منافذ پوست شود. این موضوع منجر به تشدید جوش­های زیرپوستی می­شود.
  • چطور جوش­ های نهان موجود در پوستم را درمان کنم؟

       برای درمان جوش ­های زیر­پوستی می­توانید؛ از روش­های درمان خانگی بهره ببرید. از جمله این روش­ها می­توان به موارد زیر اشاره نمود.

    1. از کمپرس گرم استفاده کنید. یک حوله­ی گرم را روی محل جوش قرار دهید و کمی بفشارید. این کار را برای چند بار در روز انجام دهید. استفاده از حوله­ی گرم باعث حل­شدن چرک­ها و به سطح پوست آمدن آن­ها می‌شود.
    2. از درمان­های طبیعی استفاده کنید. عسل طبیعی می­تواند؛ تورم و التهاب را کاهش دهد. پس مقداری عسل طبیعی را روی جای جوش خود قرار دهید.
    3. از پمادها، سرم ها و ژل­های موضعی بهره ببرید. پمادهای دارای آنتی­بیوتیک، رتینوئیدها، سالیسیلیک اسید، لوسیون­ها، پاک­کننده­ها و سرم­ها می­توانند؛ باکتری­ها را از بین ببرند و جوش­های زیرپوستی را خشک نمایند.

روش‌های پیش‌گیری از جوش ­های زیرپوستی چیست؟

روش‌های پیش‌گیری از جوش‌های زیرپوستی چیست؟

   این تقریباً غیر ممکن است که بخواهید؛ از بروز تمام جوش ­های زیرپوستی جلوگیری کنید. امّا می‌توانید؛ تعداد آن­ها را کمتر کنید و یا از التهاب آن­ها تا حد زیادی جلوگیری کنید. برای پیش­گیری از بروز جوش­های زیرپوستی می‌توانید؛ از روش­های زیر استفاده کنید.

  1. پوست خود را مرتب تمیز کنید. شب، صبح و بعد از هر بار عرق ­کردن صورت خود را بشویید برای این کار می‌توانید از پاک کننده های تخصصی فروشگاه برگ بیوتی همانند فوم شست و شوی ضد جوش بیوآکوا و … استفاده کنید. حتماً دوش روزانه را برای نظافت پوست خود در دستور کار قرار دهید.
  2. نسبت به جوش­ها بی­تفاوت باشید. با دستکاری جوش­های زیرپوستی هیچ سودی نصیب شما نمی­شود و در واقع فقط اوضاع را وخیم­تر خواهید کرد. پس از فشردن این جوش­ها دست بردارید.
  3. استفاده از محصولات مراقبت از پوست. از کرم­ها و لوسیون­ها که منافذ پوست را مسدود نمی کنند؛ استفاده کنید.
چه مدّت طول می­کشد؛ تا یک جوش زیرپوستی بهبود یابد؟

اگر دارای جوش ­های زیر پوستی هستید. معمولاً بعد از یک یا دو هفته می­توانید؛ انتظار بهبودی را داشته باشید. امّا در برخی موارد این جوش­ها می­توانند؛ تا چند ماه در زیر پوست شما بمانند و باعث درد و سوزش شوند. در چنین مواردی می­توانید؛ با مراجعه به پزشک و استفاده از دارو آن‌ها را درمان کنید.

از آن‌جایی که جوش­های زیرپوستی معمولاً نمایان نیستند و زیبایی شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند؛ بهتر است. تا حد ممکن آنها را به حال خود رها کنید. تا خود به خود بهبود یابند. این شیوه بهترین روش برای برخورد با این نوع از جوش­هاست. پس کمی صبور باشید و از دستکاری و یا فشردن آن­ها خودداری نمایید.

جمع ­بندی کلی: جوش ­های زیرپوستی معمولاً به علّت مسدود شدن منافذ روی پوست بروز می‌کنند. این نوع از جوش‌ها را بیش‌تر می‌توان در صورت، قسمت بالایی کمر، بازوها و سینه مشاهده نمود. از جمله عوامل بروز جوش­های زیرپوستی می‌توان به عوامل ارثی، تعرق، استرس، لوسیون‌های آرایشی و چربی پوست اشاره نمود. برای پیشگیری از بروز این نوع از جوش­ها بهتر است؛ صورت را صبح­، ظهر و شب با آب و پاک کننده های تخصصی بشوید. همچنین به صورت روزانه استحمام کنید. جوش­های زیرپوستی جز در مواردی خاص معمولاً بعد از یک یا دو هفته بهبود می‌یابند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *